Godzina Kodowania  2017

Godzina Kodowania (The Hour of Code), organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week, USA), jest największą inicjatywę edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów, nauczycieli i innych osób z całego świata. Cieszy się również dużą popularnością w Polsce (patrz poniżej). Można w niej uczestniczyć przez cały rok, 24/7, z dowolnego urządzenia i miejsca, w którym jest dostęp do Internetu, na lekcjach i zajęciach w szkole, jak i poza szkołą, indywidualnie lub w grupie. Ta inicjatywa nie jest ograniczona tylko do szkół, może w niej brać udział każdy, w każdym wieku. Do tego nie jest potrzebne żadne przygotowanie informatyczne, czy też w zakresie programowania.

Mottem na stronie https://code.org. jest: Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki (computer science)
Hadi Portavi, inicjator Godziny Kodowania.
Cele Godziny Kodowania

Pierwotnie, celem tej inicjatywy było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków. Oferta łamigłówek i kursów jest obecnie bardzo bogata, dzięki propozycjom wielu partnerów, takich jak Microsoft, czy Disney.

W Polsce, dzięki zabiegom środowiska informatyków, od września 2017 roku programowanie zostało włączone do przedmiotu informatyka, którym są objęci wszyscy uczniowie od pierwszej do ostatniej klasy w szkole. Łamigłówki udostępniane w ramach Godziny Kodowania są bardzo interesującym i wciągającym wprowadzeniem do programowania, a inne aktywności oferowane przez tę inicjatywę mogą służyć do dalszego rozwijania umiejętności programowania, jak i zgłębiania metod informatyki i jej zastosowań. O wielkiej popularności tego środowiska łamigłówek i aktywności w Polsce mogą świadczyć zamieszczone obok statystyki.

Duża aktywność uczniów z Polski

W nawiasach podano miejsce Polski wśród ponad 170 krajów.
Duża aktywność uczniów z Polski
Uwaga

Planując zajęcia z uczniami w grudniu, prosimy uwzględnić duży ruch na stronach łamigłówek, reakcja aplikacji może być spowolniona.

Jak zacząć?

Kliknij na obrazku poniżej i zacznij od obejrzenia wideo. Tutaj możesz zobaczyć to wideo w polskiej wersji językowej.



Dla lepszej orientacji w różnych aspektach tej inicjatywy zalecamy przejrzenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania - FAQ - znajdujące się w połowie powyższej strony. Następnie, nauczycielom i prowadzącym zajęcia sugerujemy zacząć od odwiedzenia i lektury informacji na karcie INSTRUKCJE na powyższej stronie, gdzie można znaleźć wiele bardziej szczegółowych i praktycznych informacji.

Dołącz do nas

Przewijając stronę https://hourofcode.com/pl do dołu, znajdziesz mapę z wydarzeniami Godziny Kodowania na całym świecie i zobaczysz, jak popularna jest ta inicjatywa. Po kliknięciu na tytule nad mapą jest wyświetlana lista krajów z liczbami wydarzeń. Polska plasuje się w pierwszej dziesiątce wśród ponad 170 krajów. Twoja klasa i szkoła może znaleźć się na tej mapie, w tym celu, wypełnij ankietę znajdującą się poniżej mapy, zgłaszając w ten sposób soje wydarzenie.

Pierwsze godziny

Inicjatywa Godziny Kodowania rozpoczęła się od godzinnych zestawów łamigłówek – polecamy je na początek tutaj https://code.org/learn . Znaleźć tam można wiele zestawów łamigłówek, które przypominać będą uczniom ich bohaterów z różnych gier, zabaw i filmów.

Zwracamy tutaj uwagę na nowości:

  • Vaiana – łamigłówki oparte na motywach filmu przygodowego Walta Disneya pt. Moana; niestety tylko po angielsku
  • Minecraft – uczeń może zaprogramować swoją wersję tej gry

Roboty

Polecamy również - https://hourofcode.com/pl/learn/robotics - materiały i scenariusze zajęć z robotami. Nie wszystkie te materiały są jednak dostępne po polsku, ale wiele z nich nie wymaga znajomości jakiegokolwiek obcego języka. Wśród robotów rozpoznasz parę Dash&Dot oraz ruchliwą "kulkę" Ozobot.

Kursy

Najbogatsze zestawy łamigłówek i zadań zawierają 20-godzinne kursy na stronie https://studio.code.org/courses, przeznaczone dla uczniów w różnych grupach wiekowych. Początkowe lekcje z Kursu 1 są przeznaczone dla uczniów, którzy jeszcze nie potrafią czytać. Kursy zawierają zadania dla różnych zagadnień informatycznych, dostosowane do wieku uczniów.

Aby śledzić postępy w kursach swoje i swoich uczniów, najpierw zarejestruj siebie, a następnie - po zalogowaniu się - zarejestruj uczniów. Młodsi uczniowie mogą posługiwać się loginami obrazkowymi. Panel rejestracji otwiera się po kliknięciu na przycisku Zaloguj się u góry strony https://studio.code.org/courses. Aby zarejestrować uczniów, zaloguj się na swoje konto i utwórz klasę ze swoich uczniów w dziale Sekcje.

Polecamy w Kursach bardzo ciekawe i rzadko stosowane na zajęciach informatycznych Aktywności unplugged, czyli aktywności uczniów bez komputera. Mają one na celu wykształcenie zrozumienia pewnych pojęć, zanim będą one wykorzystywane w programach.

Propozycje partnerów

Polecamy tutaj https://hourofcode.com/pl/beyond wiele łamigłówek i kursów przygotowanych przez producentów różnych gier i aplikacji. Wybierz na tej stronie For students, a następnie - Samouczki partnerów dostępne w języku angielskim - większość propozycji partnerów jest po angielsku, ale nie powinieneś mieć kłopotu z ich zrozumieniem i wykonaniem. Wśród tych propozycji jest na przykład kurs języka Java Script (poniżej na ilustracji), ale akurat w tym przypadku możesz znaleźć jego wersję po polsku na stronie Akademii Khana https://pl.khanacademy.org/.


UWAGA. Przepraszamy, jeśli niektóre teksty nie są w danej chwili przełożone na język polski. Organizatorzy czasem zmieniają teksty lub dokładają nowe i zajmuje kilka dni, by przełożyć nowy tekst i uwzględnić przekład w systemie. Podobnie jest z przekładem dialogów w filmach wideo w postaci napisów po polsku.