Godzina Kodowania  2018Godzina Kodowania  2018

Godzina Kodowania (The Hour of Code), organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week, USA), jest największą inicjatywę edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów, nauczycieli i innych osób z całego świata. Cieszy się również dużą popularnością w Polsce (patrz poniżej). Można w niej uczestniczyć przez cały rok, 24/7, z dowolnego urządzenia i miejsca, w którym jest dostęp do Internetu, na lekcjach i zajęciach w szkole, jak i poza szkołą, indywidualnie lub w grupie. Ta inicjatywa nie jest ograniczona tylko do szkół, może w niej brać udział każdy, w każdym wieku. Do tego nie jest potrzebne żadne przygotowanie informatyczne, czy też w zakresie programowania.
Mottem na stronie https://code.org. jest:Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki (computer science) Hadi Portavi, inicjator Godziny Kodowania.

Cele Godziny Kodowania

Pierwotnie, celem tej inicjatywy było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków. Oferta łamigłówek i kursów jest obecnie bardzo bogata, dzięki propozycjom wielu partnerów, takich jak Microsoft, czy Disney.
W Polsce, dzięki zabiegom środowiska informatyków, od września 2017 roku programowanie zostało włączone do przedmiotu informatyka, którym są objęci wszyscy uczniowie od pierwszej do ostatniej klasy w szkole. Łamigłówki udostępniane w ramach Godziny Kodowania są bardzo interesującym i wciągającym wprowadzeniem do programowania, a inne aktywności oferowane przez tę inicjatywę mogą służyć do dalszego rozwijania umiejętności programowania, jak i zgłębiania metod informatyki i jej zastosowań. O wielkiej popularności tego środowiska łamigłówek i aktywności w Polsce mogą świadczyć zamieszczone poniżej statystyki.

Godzina Kodowania  2017

Godzina Kodowania (The Hour of Code), organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week, USA), jest największą inicjatywę edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów, nauczycieli i innych osób z całego świata. Cieszy się również dużą popularnością w Polsce (patrz poniżej). Można w niej uczestniczyć przez cały rok, 24/7, z dowolnego urządzenia i miejsca, w którym jest dostęp do Internetu, na lekcjach i zajęciach w szkole, jak i poza szkołą, indywidualnie lub w grupie. Ta inicjatywa nie jest ograniczona tylko do szkół, może w niej brać udział każdy, w każdym wieku. Do tego nie jest potrzebne żadne przygotowanie informatyczne, czy też w zakresie programowania.
Mottem na stronie https://code.org. jest:Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki (computer science) Hadi Portavi, inicjator Godziny Kodowania.

Cele Godziny Kodowania

Pierwotnie, celem tej inicjatywy było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków. Oferta łamigłówek i kursów jest obecnie bardzo bogata, dzięki propozycjom wielu partnerów, takich jak Microsoft, czy Disney.
W Polsce, dzięki zabiegom środowiska informatyków, od września 2017 roku programowanie zostało włączone do przedmiotu informatyka, którym są objęci wszyscy uczniowie od pierwszej do ostatniej klasy w szkole. Łamigłówki udostępniane w ramach Godziny Kodowania są bardzo interesującym i wciągającym wprowadzeniem do programowania, a inne aktywności oferowane przez tę inicjatywę mogą służyć do dalszego rozwijania umiejętności programowania, jak i zgłębiania metod informatyki i jej zastosowań. O wielkiej popularności tego środowiska łamigłówek i aktywności w Polsce mogą świadczyć zamieszczone poniżej statystyki.

Duża aktywność uczniów z Polski

Duża aktywność uczniów z Polski
W nawiasach podano miejsce Polski wśród ponad 170 krajów.

Uwaga
Planując zajęcia z uczniami w grudniu, prosimy uwzględnić duży ruch na stronach łamigłówek, reakcja aplikacji może być spowolniona.

Jak zacząć?

Kliknij na obrazku poniżej i zacznij od obejrzenia wideo. Tutaj możesz zobaczyć to wideo w polskiej wersji językowej.

Dla lepszej orientacji w różnych aspektach tej inicjatywy zalecamy przejrzenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania - FAQ - znajdujące się w połowie powyższej strony. Następnie, nauczycielom i prowadzącym zajęcia sugerujemy zacząć od odwiedzenia i lektury informacji na karcie INSTRUKCJE na powyższej stronie, gdzie można znaleźć wiele bardziej szczegółowych i praktycznych informacji.

Dołącz do nas

Przewijając stronę https://hourofcode.com/pl do dołu, znajdziesz mapę z wydarzeniami Godziny Kodowania na całym świecie i zobaczysz, jak popularna jest ta inicjatywa. Po kliknięciu na tytule nad mapą jest wyświetlana lista krajów z liczbami wydarzeń. Polska plasuje się w pierwszej dziesiątce wśród ponad 170 krajów. Twoja klasa i szkoła może znaleźć się na tej mapie, w tym celu, wypełnij ankietę znajdującą się poniżej mapy, zgłaszając w ten sposób soje wydarzenie.

Pierwsze godziny

Inicjatywa Godziny Kodowania rozpoczęła się od godzinnych zestawów łamigłówek – polecamy je na początek tutaj https://code.org/learn . Znaleźć tam można wiele zestawów łamigłówek, które przypominać będą uczniom ich bohaterów z różnych gier, zabaw i filmów.


Zwracamy tutaj uwagę na nowości:

Roboty


Polecamy również - https://hourofcode.com/pl/learn/robotics - materiały i scenariusze zajęć z robotami. Nie wszystkie te materiały są jednak dostępne po polsku, ale wiele z nich nie wymaga znajomości jakiegokolwiek obcego języka. Wśród robotów rozpoznasz parę Dash&Dot oraz ruchliwą "kulkę" Ozobot.

Kursy

Najbogatsze zestawy łamigłówek i zadań zawierają 20-godzinne kursy na stronie https://studio.code.org/courses, przeznaczone dla uczniów w różnych grupach wiekowych. Początkowe lekcje z Kursu 1 są przeznaczone dla uczniów, którzy jeszcze nie potrafią czytać. Kursy zawierają zadania dla różnych zagadnień informatycznych, dostosowane do wieku uczniów. Aby śledzić postępy w kursach swoje i swoich uczniów, najpierw zarejestruj siebie, a następnie - po zalogowaniu się - zarejestruj uczniów. Młodsi uczniowie mogą posługiwać się loginami obrazkowymi. Panel rejestracji otwiera się po kliknięciu na przycisku Zaloguj się u góry strony https://studio.code.org/courses. Aby zarejestrować uczniów, zaloguj się na swoje konto i utwórz klasę ze swoich uczniów w dziale Sekcje.

Polecamy w Kursach bardzo ciekawe i rzadko stosowane na zajęciach informatycznych Aktywności unplugged , czyli aktywności uczniów bez komputera. Mają one na celu wykształcenie zrozumienia pewnych pojęć, zanim będą one wykorzystywane w programach.

Propozycje partnerów

Polecamy tutaj https://hourofcode.com/pl/beyond wiele łamigłówek i kursów przygotowanych przez producentów różnych gier i aplikacji. Wybierz na tej stronie For students, a następnie - Samouczki partnerów dostępne w języku angielskim - większość propozycji partnerów jest po angielsku, ale nie powinieneś mieć kłopotu z ich zrozumieniem i wykonaniem. Wśród tych propozycji jest na przykład kurs języka Java Script (poniżej na ilustracji), ale akurat w tym przypadku możesz znaleźć jego wersję po polsku na stronie Akademii Khana https://pl.khanacademy.org/.

Godzina Kodowania  2016
Godzina Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week, USA), jest największą inicjatywę edukacyjną w historii, adresowaną do uczniów z całego świata. Cieszy się również dużą popularnością w Polsce (patrz karta z 2015 rok). Można w niej uczestniczyć przez cały rok, 24/7, z dowolnego urządzenia i miejsca, w którym jest dostęp do Internetu, na lekcjach i zajęciach w szkole, jak i poza szkołą, indywidualnie lub w grupie uczniów. Ta inicjatywa nie jest ograniczona tylko do szkół, może w niej brać udział każdy, w każdym wieku. Do tego nie jest potrzebne żadne przygotowanie informatyczne, czy w zakresie programowania.
Cele Godziny Kodowania
Pierwotnie, celem tej inicjatywy było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków. Oferta łamigłówek i kursów jest obecnie bardzo bogata, dzięki propozycjom wielu partnerów, takich jak Microsoft, czy Disney.
Mottem na stronie code.org jest:
Każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość nauki informatyki (computer science) Hadi Portavi, inicjator Godziny Kodowania.
W Polsce są już daleko zaawansowane prace nad włączeniem informatyki, a w jej ramach – programowania, do kształcenia ogólnego od pierwszej do ostatniej klasy w szkole, patrz https://programowanie.men.gov.pl/.
Uwaga
  1. Wkrótce Code.org nie będzie wspierał przeglądarki Internet Explorer v. 8, 9, 10.
  2. W dniach 03-11 Grudnia 2016 nie będą notowane w systemie postępy uczniów, czyli które wykonali zadania. Spowodowane to jest olbrzymim natłokiem uczestników. Jednak wydawane będą dyplomy za udział w samouczkach (tutorials) – https://code.org/learn.
  3. Prosimy o cierpliwość, w najbliższych 2-3 tygodniach będzie dość duży ruch na stronach organizatorów, reakcja aplikacji może więc być znacznie spowolniona. Dobrze jest to uwzględnić planując zajęcia z uczniami w szkole.
  4. Przepraszamy, że nie wszystkie teksty na stronach związanych z tą inicjatywą są przełożone na język polski. Wiele nowych aplikacji (jak Moana czy Minecraft 2) pojawiło się niedawno. Z drugiej strony, organizatorzy umożliwiają przekład tylko niektórych tekstów; np. materiały metodyczne są tylko po angielsku.

Jak zacząć?

Kliknij na obrazku poniżej i zacznij od obejrzenia wideo. Nieco niżej na tej stronie możesz zobaczyć, jak popularna jest ta inicjatywa w świecie.
Nauczycielom i prowadzącym zajęcia sugerujemy zacząć od odwiedzenia i lektury informacji na karcie INSTRUKCJE na powyższej stronie, gdzie można znaleźć wiele bardziej szczegółowych i przydatnych informacji o różnych aspektach tej inicjatywy.

Dołącz do nas

Na stronie https://hourofcode.com/pl, przewijając ją do dołu, znajdziesz mapę z wydarzeniami Godziny Kodowania na całym świecie. Twoja klasa i szkoła może znaleźć się na tej mapie i na liście szkół z Polski. W tym celu, wypełnij ankietę znajdującą się poniżej mapy.

Zarejestruj siebie i swoich uczniów

Rejestracji i logowania dokonujemy na stronie https://hourofcode.com/pl. Nauczyciel po zalogowaniu się na swoje konto ma dostęp do swojej „tablicy informacyjnej” (dashboard), z wieloma przydatnymi informacjami i odnośnikami do innych aktywności w ramach Godziny Kodowania. Może zarejestrować swoich uczniów i mieć dostęp do ich postępów w Kursach 1-4 (muszą być zalogowani).

Pierwsze godziny

Inicjatywa Godziny Kodowania rozpoczęła się od godzinnych zestawów łamigłówek – polecamy je na początek tutaj https://code.org/learn. Znaleźć tam można wiele zestawów łamigłówek, które przypominać będą uczniom ich bohaterów z różnych gier, zabaw i filmów.
Zwracamy tutaj uwagę na ostatnie nowości:

Roboty

Polecamy tegoroczną nowość - https://hourofcode.com/pl/learn/robotics - materiały i scenariusze zajęć z robotami. W tej chwili te materiały nie są dostępne po polsku, ale wiele z nich nie wymaga specjalnie znajomości jakiegokolwiek obcego języka.

Kursy

Najbogatsze zestawy łamigłówek i zadań zawierają 20-godzinne kursy, przeznaczone dla uczniów w różnych grupach wiekowych. Początkowe lekcje z Kursu 1 są przeznaczone dla uczniów, którzy jeszcze nie potrafią czytać. Kursy zawierają zadania dla różnych zagadnień informatycznych, dostosowane do wieku uczniów.
Polecamy w Kursach bardzo ciekawe i rzadko stosowane na zajęciach informatycznych Aktywności unplugged, czyli aktywności uczniów bez komputera. Mają one na celu wykształcenie zrozumienia pewnych pojęć, zanim będą one wykorzystywane w programach.

Propozycje partnerów

Polecamy tutaj https://hourofcode.com/pl/beyond wiele łamigłówek i kursów przygotowanych przez producentów różnych gier i aplikacji.
Godziny Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week), jest powszechnie uważana za największą inicjatywę edukacyjną w historii. Wzięło w niej dotychczas udział ponad 140 milionów uczestników, głównie uczniów, z całego świata. Cieszy również popularność tej inicjatywy w Polsce. Według danych zebranych przez organizatorów, 298 572 uczestników z Polski wzięło udział w 494 956 sesjach w ostatnich 12 miesiącach Godziny Kodowania! W poszczególnych miesiącach, z wyjątkiem miesięcy wakacyjnych, Polska plasowała się na miejscach 10-16 w rankingu liczby sesji i uczestników wśród ok. 200 krajów uczestniczących w tej inicjatywie. W szczególności w grudniu 2014, 80 535 uczestników z Polski (12 miejsce wśród krajów) wzięło udział w 127 455 sesjach (10 miejsce wśród krajów). Postarajmy się, by pobić ten rekord w tym miesiącu. W 2015 roku Tydzień Edukacji Informatycznej przypada na 7-13 Grudnia, 2015.
Uwaga: W Godzinie Kodowania można uczestniczyć przez cały rok, 24/7, z dowolnego miejsca, w którym jest dostęp do Internetu, na lekcjach i zajęciach w szkole, jak i poza szkołą, indywidualnie lub w grupie uczniów. Możliwe są również zajęcia bez komputerów (ang. unplugged). Na stronie Godziny Kodowania 2015 obejrzyj wideo, a nieco niżej na tej stronie możesz zobaczyć, jak popularna jest ta inicjatywa w świecie. .
Nauczycielom i prowadzącym zajęcia sugerujemy zacząć od odwiedzenia i lektury informacji na karcie INSTRUKCJE, gdzie można znaleźć wiele bardziej szczegółowych i przydatnych informacji o różnych aspektach tej inicjatywy.

Jak zacząć?

Proponujemy zacząć od rejestracji na stronie: Code Studio Po przypisaniu uczniów do nauczyciela będzie można śledzić postępy swoich podopiecznych na poszczególnych etapach aktywności.

Na godzinę zajęć

Na początek proponujemy wybrać jedną z aktywności na godzinę zajęć:
Uczniowie mogą rozwiązywać łamigłówki z Angry Birds, tworzyć figury jeżdżąc po lodzie (przyda się trochę matematyki przy obliczaniu kątów), czy tworzyć grę z Flappym, którą później mogą się bawić na swojej komórce. W tym roku doszły dwa nowe zestawy łamigłówek o znanych uczniom tematach: Star Wars i Minecraft.

Kursy

Najbogatsze zestawy łamigłówek i zadań zawierają 20-godzinne kursy, przeznaczone dla uczniów w różnych grupach wiekowych. Początkowe lekcje z Kursu 1 są przeznaczone dla uczniów, którzy jeszcze nie potrafią czytać. Kursy zawierają zadania dla różnych zagadnień informatycznych, dostosowane do wieku uczniów. Polecamy w Kursach bardzo ciekawe i rzadko stosowane na zajęciach informatycznych Aktywności unplugged, czyli aktywności uczniów bez komputera. Mają one na celu wykształcenie zrozumienia pewnych pojęć, zanim będą one wykorzystywane w programach.

Samouczki partnerów

W ramach Godziny Kodowania jest też oferowanych wiele samouczków przygotowanych przez partnerów tej inicjatywy.
Jednak niewiele z tych samouczków ma wersję w języku polskim. Wyjątkiem jest tutaj Akademia Khana.

Druga edycja Godziny Kodowania, 2014/2015

Zeszłoroczna inicjatywa Godziny Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Informatyki (Computer Science Education Week), drugi tydzień grudnia), okazała się olbrzymim sukcesem, który przerósł oczekiwania organizatorów. Wzięło w niej udział ponad 52 miliony uczestników z całego świata. Organizatorzy postawili więc sobie kolejny cel -- osiągnąć 100 milionów uczestników w trakcie tegorocznej realizacji tej inicjatywy. Cieszy również popularność tej inicjatywy w Polsce, chociaż nie znamy dokładnej liczby uczestników.
Możesz sprawdzić, ile osób na świecie wzięło już udział w Godzinie Kodowania. Czy jesteś już wśród nich?
Do tegorocznej inicjatywy przyłączyło się wiele instytucji i oferta zajęć jest bardzo bogata. Z pojęciami informatyki oraz podstawami programowania mogą zapoznawać się już dzieci, które jeszcze nie czytają. Z drugiej zaś strony, renomowane uczelnie, takie jak Uniwersytet Harvarda i Uniwersytet Stanforda, oferują kursy na poziomie uniwersyteckim, np.: Godzina baz danych, Tworzenie stron internetowych. Podobnie jak w zeszłym roku zachęcamy do: Po przypisaniu uczniów do nauczyciela będzie można śledzić postępy swoich podopiecznych na poszczególnych etapach aktywności.
Krótki opis Godziny Kodowania, można znaleźć tutaj. Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi tam informacjami, a zwłaszcza do obejrzenia filmu (zawiera napisy po polsku).Zachęcamy wszystkich, nie tylko nowicjuszy na tej stronie, do zapoznania się z materiałami ubiegłorocznymi, zwłaszcza z nagraniami wywiadów z osobami ze świata polityki, nauki, biznesu, sportu i kultury i edukacji, Niezmiernie ciekawe są opinie na temat informatyki i programowania wyrażane przez osoby, które nie są informatykami, ale doceniają olbrzymią wagę informatyki w dzisiejszym świecie. Wśród tych opinii uderza olbrzymi entuzjazm najmłodszych adeptów programowania i kształcenia informatycznego. W tym roku proponujemy zestawy zadań, mające związek z programowaniem, dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania swoich umiejętności. W większości poniższych przypadków, elementy środowisk aktywności uczniów w programowaniu oraz polecenia do wykonania zostały przełożone na język polski.

Wybierz swoją Godzinę Kodowania:

Przyłącz się do Anny i Elsy zachwycających się magią
i pięknem lodu.
Spróbuj kodowania
z Angry Birds, Zombies i Scrat.
Utwórz historyjkę
lub napisz swoją grę
w Play Lab.
Chcesz utworzyć swoja grę
w mniej niż 10 minut
razem z Flappy?

A potem trenuj dalej:

Na początek polecamy Kurs 1, przeznaczony dla najmłodszych uczniów (w wieku 4+). Zadania, nazywane łamigłówkami, zaczynają się od nabywania wprawy przy stosowaniu operacji "przeciągnij i upuść", a najbardziej zaawansowane programy zawierają pętle i zdarzenia. Uczniowie mogą zakończyć ten kurs z własną grą lub opowieścią, którymi mogą się dzielić z innymi uczniami. W tym kursie nie jest wymagana umiejętność czytania. Kurs 1 obejmuje aktywności uczniów przewidziane przez autorów na 20 godzin.

Dwa kolejne kursy, Kurs 2 i Kurs 3 są przeznaczone dla uczniów w wieku 6+ i 8+ odpowiednio. Łamigłówki są rozwinięciem podobnych, ale prostszych, z wcześniejszych kursów. Podobnie jak Kurs 1, i te dwa kursy są przewidziane przez autorów na 20 godzin.
Dalsze propozycje zadań, środowisk i aktywności, będziemy zamieszczać sukcesywnie. Będą one dostępne przez cały rok.

Pierwsza edycja Godziny Kodowania, 2013/2014

Godzina Kodowania to pierwszy krok w podróży do wiedzy o tym, czym jest prawdziwa informatyka, jak działa nowoczesna technologia i jak tworzyć w niej nowe aplikacje. To możliwość zasmakowania prawdziwej informatyki w czasie 60 minut. Podczas Tygodnia Informatyki (Computer Science Education Week, 9-15 grudnia, 2013) spodziewano się, że ponad 10 milionów osób z całego świata w wieku od 6 do 106 lat przyłączy się do tej akcji. W Godzinie Kodowania można brać udział będąc w szkole lub na uczelni, w miejscu pracy, w domu lub w dowolnym innym miejscu. Musisz mieć jedynie godzinę i osiągalny Internet z Twojego komputera lub urządzenia mobilnego. Faktycznie, ta akcja jest prowadzona przez cały rok, zapraszamy więc do korzystania w oferowanych aktywności oraz środowisk programowania i kształcenia informatycznego przez cały rok.

Godzina Kodowania będzie dostępna w trakcie Tygodnia Informatyki, możesz wybrać dowolny termin przystąpienia do niej. Najpierw jednak obejrzyj filmy, w których występują gościnnie Prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama, Bill Gates, Mark Zuckerberg, założyciel Black Eyed Peas will.i.am i gwiazda NBA Chris Bosh. Mówią oni o ogromnej roli informatyki i programowania we współczesnych czasach, bez względu na dziedzinę życia.

Jeśli uważasz, że każdy uczeń w każdej szkole powinien mieć możliwość uczyć się informatyki, to oddaj swój głos tutaj.